Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation samarbejder om opgørelse af klimaaftryk på annoncemarkedet

Skrevet af: Vagthavende
27 aug, 2023 - 08:08

Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation har lanceret et samarbejde sammen med flere store medieaktører, der har til hensigt at skabe bedre indsigt i annoncemarkedets klimaaftryk. Samarbejdet blev præsenteret på IAB Danmarks Digital Advertising-konference og har til formål at definere, indsamle og fordele relevante data til klimaberegning for reklamer i den danske mediebranche. Målet er at opnå troværdig opgørelse af CO2-emissionstal og påvirke kommende lovgivning og standarder ved at overholde EU’s krav og etablerede målemetoder.

Både Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation ser samarbejdet som en vigtig milepæl i retning af en grønnere mediebranche. Adm. direktør Mads Brandstrup fra Danske Medier fremhæver vigtigheden af at udvikle branchen på dette område og glæder sig over den brede opbakning fra centrale aktører. Charlie Stjerneklar, adm. direktør i Kreativitet & Kommunikation, understreger betydningen af at tage ansvar og etablere troværdige metoder til at måle CO2-aftryk.

Blandt de aktører, der har tilsluttet sig samarbejdet, er Danske Medier, Kreativitet & Kommunikation, JP/Politikens Hus, Berlingske Media, TV 2, og flere andre medieorganisationer. Målet er at skabe et fælles datasæt, der kan bidrage til at reducere klimaaftrykket fra reklamer og understøtte den grønne omstilling.

Se flere nyheder