Til oktober åbner et nyt læringscenter ved Koldkrigsmuseet REGAN Vest for folkeskolens ældste klasser, gymnasieskolen og andre ungdomsuddannelser. Her udsættes eleverne for dilemmaer, som tager udgangspunkt i autentiske øvelser i bunkeranlægget under den kolde krig.
Den atomsikre bunker REGAN Vest blev i al hemmelighed opført i årene 1963-68 med det formål at huse regering og regent i tilfælde af krig. Herfra skulle regeringen lede landet og forsøge at bevare det danske demokrati så længe som muligt. Faldt REGAN Vest, så var selve Danmark faldet.
I februar åbnede bunkeranlægget som en del af Koldkrigsmuseet REGAN Vest, og til efteråret åbner museets læringscenter. I museets velkomstcenter er man i disse dage ved at skabe en eksakt kopi af bunkerens vigtigste rum: Regeringens situationsrum – og det er herfra, at eleverne fra oktober skal lede Danmark gennem en fiktiv atomkrig. I denne totalkulisse bliver de sat i præcis samme rammer, som regeringen under en reel krig skulle have ledet landet fra.
Her udgør eleverne tilsammen den danske regering, og de skal både indsamle informationer om krisesituationerne fra det civile beredskab, vurdere informationerne og træffe beslutninger med dramatiske konsekvenser. Undervejs konfronteres de med en række dilemmaer, hvor de skal sikre den danske befolkning og det danske demokrati bedst muligt. Hvordan skulle man fx bevare roen i samfundet og undgå, at befolkningen gik i kollektiv panik?
”Dilemmaerne, som eleverne sættes, er hentet fra autentiske forsvarsøvelser fra den kolde krig, som vi har tilpasset til et læringsforløb baseret på moderne didaktiske og pædagogiske principper. Vi vil gerne skabe en forståelse hos eleverne, så de får indblik i, hvor komplekse dilemmaerne var og hvilke vidtrækkende konsekvenser, de havde. REGAN Vest er fortællingen om hvor langt vi var villige til at gå for at bevare det danske demokrati,” fortæller museumsinspektør og afdelingsleder for levendegørelse og formidling ved Nordjyske Museer, Thea Højvang Rasmussen.
”Men vi vil også gerne gøre dem i stand til at trække relevante paralleller til nutiden og reflektere over de udfordringer, som et moderne demokrati står over for – hvad enten det handler om terror, fake news, pandemier eller konkrete krigshandlinger.”
Kilde: Nordjyske Museer